Jom klik sini dulu.....

Wednesday, 16 February 2011

wahai suami2.....

"Garang betollah awak ni".....Ish perkataan tu memang kerapkali aku dengar dr mulut laki aku ni...tp aku tak tahu lah setakat mana kegarangan aku ni....panas baran ker.....garang ker...tp apa yg aku tahu setiap manusia ada kelemahan dan keburukan....dulu memang la terasa bila org cakap aku ni garang...yer la seingat aku susah aku nak marah org dolu2....tu masa anak dara la....tp skrg ni aku dah tak heran bila org kata aku ni garang, lg2 laki aku tu....suka ckp aku ni garang....pompuan ni,bila jd anak dara memang lah lembut,sopan . bila jadi isteri kena lah tegas skit dgn suami . adakala kena pandai cakap gak jgn nak ikut jer...lain lah kalau suami2 time zaman mak bapak kita dulu kan....lelaki zaman skrn ni banyak peluang kat luar.....bkn tak percaya laki tp berhati-hati kan.....
Tp sejak bergelar ibu ni..memang aku pun terasa bahang kegarangan aku ni.....lg2 bila anak2 makin membesar dan makin bertambah tambah....makin garang.bkn tak sayang anak tp kena la tegas.........bagi seorg ibu ni,nak jg anak bukannya senang,skrg baru aku tahu susah jaga anak....bila kaum suami cakap...."awk tak keje,tak pyh cari duit.....dok kat umah jg anak2 jer"...ish perkataan "JER.." mcm senang jer bunyinya....memang tugas seorg ibu semua tu tp wahai kaum lelaki .....selami lah kaum ibu ni.....dr mula mengandung dengan alahan yg ntah apa2......9 bulan bawa perut sana sini,berat tu....blum lagi bab beranak....teran teran teran ....nak tau rasanya???/...,........blum lg bab pantang2 ni...mcm2 kena telan...kalau terkoyak kena jahit lg....sakit woiiii.....dlm pantang tu mcm2 rasanya....selagi bergelar ibu takkan ilang tanggujawab dlm memberi yg terbaik utk anak....dari anak mula bertatih...bercakap...dan nak mendidik anak...tu bukan senang.......satu ayat jer -jg anak- tapi kalau nak diberi penerangan pasal jaga anak ni fuhhh!!!! 500 ms pun tak cukup....tapi bg kaum suami bila sebut -cari duit-...Mak oiii mcm berat sesangat......cuba xplain skit.....memang tu semua tanggungjawab tp saling bertolak ansur amat perlu...skrg baru aku paham, kenapa pentingnya ilmu keibubapaan kpd pasangan yg nak jadi ibu bapa.....ini amat penting utk kesedaran mereka....semua ni adakalanya bukan datang secara semulajadi......perasaan memang natural tp ilmu kena cari....Renung2 la wahai diri.......

Read more...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...