Jom klik sini dulu.....

Wednesday, 29 June 2011

Dan.....hari2 sibuk pun bermula...

Assalamualaikum....agak lama rasanya aku tak berblog ni..almaklum la, hari2 sibuk dgn urusan umahtangga...lagi2 skrg ni lagilah sibuk dgn tempahan biskut raya.
Alhamdullillah, aku memang bersyukur sgt, setakat ini Allah mempermudahkan usaha aku....memberi suami yg memahami wlapun ada kalanya menyakitkan hati dgn kata2 pedasnya,,,tp aku tak kesah pun, coz aku tau...mrhubby bkn sengaja...dia myb nak menyedarkan aku skali skala jgn leka dgn apa yg aku buat...hal lain pun aku kena amik tau....

Pada permulaan aku memang tak terpikir sgt utk menjalankan bisnes ini memandangkan aku mempunyai anak2 kecik lagi, namun bila dipikirkan sampai bila aku harus menerima saja...(pemberinya mrhubby le....)...aku jg mesti lah berusaha utk mencari dan memberi jugak....satu lg, sikap mrhubby aku tu memang ,,,arghh tak tau nak terangkan la mcmna.....kalau aku masak sedap pun dia takkan puji, kalau aku pakai makeup lawa pun dia takkan puji...kalau aku buat apa pun yg baik...dia takkan cakap apa2 yg mengembirakan hati aku...tp dia akan cakap sesuatu yg menyakitkan hati...dia akan perli, ejek, dan kutuk aku....so, aku bersyukur sgt kerana sikap hubby aku yg mcm ni lah yg menaikkan semanggat aku utk berusaha, yg menjadikn jiwa aku kental...dan diri aku sebagai perisai drpd serangan dugaan di luar sana....
THANKS SAYANG, KRITIKAN MU ITU SGT MENBINA>>>>>>>>>

Sama sekali aku tidak terasa hati kerana aku kenal mrhubby.....dia jg yg membantu aku jg anak2 bila aku sibuk buat kueh, tolong jd despatch hantar kek dan kuih kat customers , jadi drivers aku cr barang2 bakery dan juga jadi bank dunia aku untuk apa saja yg aku minta.......Thanks cayang.....

Okey, berbalik kpd biskut2 raya aku ni.....agak special rasanya....tahun ni aku jual 4 jenis biskut. dan masing2 ada citer nya.....bagi biskut tat nenas gunting, aku belajar dari biras aku....walaupun hanya sekali belajar tak sampai 2 jam....aku cuba praktikan di umah....bagi semperit plak, dah bermcm2 resepi aku cuba dan rasa.....semua org aku paksa jd tester.....aku amik kritikan demi kritikan baru la aku boleh hasilkan biskut yg sedap ni.....untuk almond cips cookies plak, hampir 6 resepi aku buat berlainan cara....dan aku reka resepi sendiri drpd panduan 6 resepi tersebut dan aku hiaskan mengikut kesedapan lidah dan mata......

Skrg aku amat berpuas hati dgn segala usaha aku ni, doa aku mg dipermudahkan oleh tuhan sepanjang aku membuat bisnes ini....dan tunjukkan aku jalan utk terus mara kedepan....
Read more...

Tuesday, 7 June 2011

Gler masak2, .....semangat nak balik kg

Salam petang semua, ....selama 4 jam aku bertapa kat dapur hari ni akhirnya siap juga akhirnya 3 biji kek coklat moist kukus tempahan dari sepupu aku kat kampung, 1 biji kek coklat moist bakar untuk adik2 aku kat kg, satu set cupcake coklat cheswnut dan dan satu set brownies coklat milo beserta tat nenas buah buahan . sampai pukul 6 ptg aku bertapa kat dapur tu...tetiba tangan aku mengigil2.....terkezut gak....naper la ni.....rupa2nya aku blum makan lagi hari ni, just minum air buah jer, pastu berjam2 aku berdiri jer.....dah la semalam tido 3 jam jer.....myb terlalu penat...yer la aku ni spesis tak duduk diam....pagi tadi kaki aku tetiba kren waktu tido....sakit nyer.....ni kes nak balik kg punya pasal , semangat tak hengat....semalam sampai pukul 5 pagi aku kemas umah....semua kain baju kotor dah cuci....dapur dah bersih....

Aku ni kalau nak kuar umah jalan jauh2, memang kena pastikan umah siap kemas dulu....kalau tak memang tak senanglah perjalanan aku ni....dok ingat mcm2 kat umah....Ok lah, asyik membebel jer, jom layan kek2 yg aku buat sengsorang arini ...kalau terliur jangan lupa tempah yer.....kita layanz.........
brownies coklat milo














Sempat lg tengahari tadi pg cari bekas utuk isi tat hantaran ni.....reben jer blum hias


4 jam siapkan ni....tanpa rehat...pecah rekod ni

Read more...

Monday, 6 June 2011

Tat Nenas buah Hantaran....

Assalamualaikum....
Menjelang maghrib di petang isnin ni, aku nak kongsi skit resepi tat nenas buah yhg aku buat utk hantaran pertunangan akak aku nanti....homemade coklat dah buat....kek buah mlm nanti baru bakar sekarang baru siap gentel dan kaler2 tat2 yg comel ni....kebetulan inti jem nenas ada lagi yg aku buat aritu....memang marveles le org klate ckp.....projek arini satu hari layan tat nenas ni jer....nak patah tulang belakang rasanya dok kaler2 tat ni...tp hasilnya memang puas ati walaupun tak secantik pro....tp bg 1st buat ni ok lah rasanya....adik2 pun kata sedap....hehehehe...

Tapi puas hati betul coz dapat jg buat tat ni.....nasib baik ada adik2 yg tlg kaler2 tat ni...kalau harapkan aku mmg tak larat la.....anak2 pun baek jer arini...hik3 syukur.....kita layan pic ni b4 that, aku nak ucap tima kaceh kpd kak wan atas resepinya yg sodap dan cantik ni....puas hati tau.....tp kalau malas nak buat tempah jer dgn aku yer.....hik3

Tat Nenas Buah

60g gula kastor
250g mentega
 350g tepung gandum
50g tepung jagung
1 biji kuning telur
1 st esen vanilla
Putih telur utk mewarna
pewarna


* inti nenas= nak sedap buat sdiri kalau malas beli jer kat kdai....berlambak...


  1. Pukul telur dan gula hingga sebati
  2. Masukkan telur dan esen, adun lagi
  3. Ayakkan tepg gandum dan tepung jagung
  4. Masukkan tepung kedalam adunan dan adun sebati hgga tak melekat di bekas adunan tu kira ok la....dan kalau blh gentel tu.
  5. so, apa lagi....buatlah bentuk yg anda suka mcm nenas, strawberry, manggis atau mcm2 lagi yer...masukkan intinya kat tengah2
  6. bakar pada suhu 160 selama 20 minit
  7. keluarkan sapu pewarna dan bakar lg selama5 minit.
  8. tggu sejuk dulu ya baru disimpan.....

Hasil tangan si amatur katakan....1st time buat....


Puas hati...

Manggis

Jagung

Epal

Strawberry, carrot dan nenas

Labu dan oren
So, mudah dan jimat.....cuma kena ada kerajinan saja....N3 kali ni memang simple2 jer aku tulis....jari kemari dah lenguh buat gentel2 tat tadi...huhuhu apa pun layan pic nya.....
Read more...

Sunday, 5 June 2011

Gubahan hantaran pertunangan -ringkas dan bajet...

Ish....lama betul aku takberblog ni.....biasalah bagi suri rumahtangga ni, hari2 mesti sibuk.....kalau nak online lama2 memang payah....tambahan lagi tak lama lagi aku akan balik kg sempena majlis pertunangan kakak kesayangan aku.....hik3, akhirnya bertemu jodoh jugak angah ni.....dulu2 memang payah nak couple2....sekarang alhamdullilah......ok la, sebab aku suka sgt akak aku nak kawin ni, so aku dgn besor hatinya nak sponsor hantaran akak aku ni dari A-Z.....bermula dari pg beli sdiri brg2 gubahan hantaran, then aku gubah sendiri dan final, hantaran nya pun aku buat sdiri .....untuk majlis tunang ni, memang aku buat simple sgt tp sedap mata memandang....lagi pun pada pendapat aku, watper nak gubah hantaran pakai brg mahal2 bukan boleh makan pun lg pun pakai kejap jer pastu masuk kotak ler.....taknak membazir, kalau kira kosnya memang murah ler....

  • Bunga2 plastik = RM50.00 (plg murah punya bunga)-24 jambak
  • Polistrene =  RM7.50 (5 kpg)
  • Bakul = RM2.50 (1 bj)
  • Wallpaper/alas/reben = RM15.00 jer...
  • Glue = RM4.00
  • Kain net/Potpouri = RM8.00
  • bekas potpouri = RM2.00 5 biji...murah tu...
jumlah :  RM89.00...tak sampai seratus tp dah boleh buat 7 dulang....so, hantarannya elok letak benda wajib cam cincin,kain baju melayu dan makanan jer.....


Buat Angah, thanks coz bagi achik buat semua perancangan ni.....kalau boleh jgn lah membazir, kalau ikut pengalaman la.....




Model baju tunang.....tuan empunya pun tak try lg....kes nak match tudung ngan baju


Bakul buah


Tak tau nak letak apa lagi..


Hantaran potpouri





Siap....7 dulang, bajet tak sampai seratus,kalau tempah mau lebih ni
Model over pose.....



Read more...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...