Jom klik sini dulu.....

Thursday, 14 April 2011

Resepi Puding tembikai



Hari ni aku nak bagi satu resepi yg cantik dan sedap....Puding buah tembikai....dek keranan kawan2 ada minta resepi ni, so aku masukkan teruslah bila ada kesempatan ni...jap lagi ada tempahan cupcake. Resepi ni aku amik dari blog citarasawan . Memang menjadik cuma aku ni jenis tak sabar....cepat sangat nak potong blum sempat kaler hijau kering lagi...pastu anak2 aku plak sibuk nak makan...terpaksa potong awal2....tu yg comot dan tak cantik ni...tapi takper rasa tetap sedap....puding ni aku buat dalam bekas bujur....kes acuan bulat takder dan pakai dua kaler ...yg kuning aku letak kismis dan yg merah aku letak coklat chip....kat sini aku letak resepinya....
c& paste dari blog kak wan


Puding Semangka / Puding Tembikai

Bahan-bahan
25gm serbuk agar-agar
350gm gula pasir
500ml air
500ml susu segar
4 biji putih telur
1 sudu teh esen rose

Loyang 9'

Hiasan
2 sudu teh pewarna merah (utk isi tembikai)
1 sudu teh pewarna hijau (utk kulit tembikai)
kismis / blackcurrent sebagai biji
berus untuk mewarna kulit tembikai



Cara-cara :
1.  Satukan serbuk agar-agar, air, susu dan gula, sebatikan dan masak hingga mendidih.  Masukkan esen rose.  Ketepikan biar agar-agar suam sedikit.
2.  Pukul putih telur hingga kembang dan bertanduk (pekat dan keras), masukkan satu senduk agar-agar, menggunakan hand mixer pukul perlahan-lahan hingga rata.  Masukkan lagi agar-agar sedikit demi sedikit ke dalam putih telur dan putar hingga rata dan tidak berketul.
3.  Tuangkan ke dalam loyang / acuan yang di basahkan terlebih dahulu.  Letak pewarna merah di tengahnya.  Menggunakan lidi atau garpu, kacau pewarna merah perlahan-lahan tetapi jangan menyentuh dasar acuan atau tepinya.
4.  Atur kismis / blackcurrent sebagai bijinya.  Masukkan ke dalam peti sejuk hingga beku.
5.  Keluarkan agar-agar dari acuan dan warnakan luarnya dengan pewarna hijau sebagai kulit.  Biarkan pewarna kering
Read more...

Resepi cream puff

Semalam pukul 3 pg disaat2 kebulur sgt, sempat aku buat kuih ni...myfeberet ni....banyak kali jg aku buat kuih ni dari pelbagai resepi tp aku betul2 tabik kat blog kak wan....(resepi citarasawan) kerana resepi2 nyer best2...kali ni aku c/p resepi cream puff nya dan betul2 menjadik!!!senang saja resepinya dan cepat disediakan....
Belum dibakar lagi.....

Dah siap...pakai cream kastad...amik dr Myresepi.com...betul2 sedap...tak sampai 10 minit...licin!!!!!

Resepi :
Bahan2nya:
65g tepung gandum
secubit  garam
50g mentega
150ml air
2 bj telur (pukul sdkit)

  • Ayak tepung dan garam
  • Jerang mentega dan air hgga mentega cair,biarkan mendidih sekejap.
  • Tutup api dan masukkan tepung gandum, kacau laju hgga sebati dan tak melekat di periuk.
  • Biarkan suam sekejap.
  • Masukkan telur kedalam adunan tadi dan putar sehingga sebati
  • Masukkan kedalam piping beg dan paipkan bentuk dikehendaki dioatas dulang yg dialas aluminium foil.
  • Bakar pd suhu 220c selama 25 minit.buka ketuhar dan cucuk dgn ujung pisau kemudian bakar semula selama 5 minit.
Untuk inti kastad: 1 sudu besar tepung gandum
1 sd besar tepung jagung
4 sudu besar gula
200ml (1 cawan) susu cair/segar
1 sudu besar butter
1 biji telur

Cara2:
Campurkan tepung gandum/tepung jagung/gula
Masukkan 2 sudu susu/kacau sebati dan masukkan susu selebihnya dan telur
Panaskan di atas dapur api slow kacau sehingga pekat
masukkan butter dan kacau lagi sehingga kental.
biarkan sejuk.
 



Read more...

Tempahan kek bola lg...last minute order....


Read more...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...