Jom klik sini dulu.....

Monday, 6 June 2011

Tat Nenas buah Hantaran....

Assalamualaikum....
Menjelang maghrib di petang isnin ni, aku nak kongsi skit resepi tat nenas buah yhg aku buat utk hantaran pertunangan akak aku nanti....homemade coklat dah buat....kek buah mlm nanti baru bakar sekarang baru siap gentel dan kaler2 tat2 yg comel ni....kebetulan inti jem nenas ada lagi yg aku buat aritu....memang marveles le org klate ckp.....projek arini satu hari layan tat nenas ni jer....nak patah tulang belakang rasanya dok kaler2 tat ni...tp hasilnya memang puas ati walaupun tak secantik pro....tp bg 1st buat ni ok lah rasanya....adik2 pun kata sedap....hehehehe...

Tapi puas hati betul coz dapat jg buat tat ni.....nasib baik ada adik2 yg tlg kaler2 tat ni...kalau harapkan aku mmg tak larat la.....anak2 pun baek jer arini...hik3 syukur.....kita layan pic ni b4 that, aku nak ucap tima kaceh kpd kak wan atas resepinya yg sodap dan cantik ni....puas hati tau.....tp kalau malas nak buat tempah jer dgn aku yer.....hik3

Tat Nenas Buah

60g gula kastor
250g mentega
 350g tepung gandum
50g tepung jagung
1 biji kuning telur
1 st esen vanilla
Putih telur utk mewarna
pewarna


* inti nenas= nak sedap buat sdiri kalau malas beli jer kat kdai....berlambak...


  1. Pukul telur dan gula hingga sebati
  2. Masukkan telur dan esen, adun lagi
  3. Ayakkan tepg gandum dan tepung jagung
  4. Masukkan tepung kedalam adunan dan adun sebati hgga tak melekat di bekas adunan tu kira ok la....dan kalau blh gentel tu.
  5. so, apa lagi....buatlah bentuk yg anda suka mcm nenas, strawberry, manggis atau mcm2 lagi yer...masukkan intinya kat tengah2
  6. bakar pada suhu 160 selama 20 minit
  7. keluarkan sapu pewarna dan bakar lg selama5 minit.
  8. tggu sejuk dulu ya baru disimpan.....

Hasil tangan si amatur katakan....1st time buat....


Puas hati...

Manggis

Jagung

Epal

Strawberry, carrot dan nenas

Labu dan oren
So, mudah dan jimat.....cuma kena ada kerajinan saja....N3 kali ni memang simple2 jer aku tulis....jari kemari dah lenguh buat gentel2 tat tadi...huhuhu apa pun layan pic nya.....

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...