Jom klik sini dulu.....

Saturday, 29 January 2011

Kek Cawan Coklat Moist





Resepi ni aku amik dr internet tp aku ubah sukatannya jer....tp rasanya memang moist dan sedap sangat...tak jemu makan.aku kurangkan sukatan gula dan tambah coklat ganache.

Bahan2:-
- 3 bj telur
- 1 cawan minya masak
- 1 cawan gula halus
- 1 cawan gula perang

Bahan A
- 1 cawan susu coklat
- 1/2 cawan ait + 2 sudu nescafe
- 1 sudu esen vanila

Bahan B
- 2 1/2 cwn tepung gandum
- 1 sudu baking powder
- 1 sudu soda bikarbonat
- 1 cwn serbuk koko
(semua ni diayak....)

Cara2nya:
1) Pukul telur hgga kembang dan masukkan gula halus dan gula perang
2) pukul lagi serta masukkan minyak masak.
3) setelah rata masukkan bahan A berselang dgn bahan B.Kaup balik hgga sebati.
4) Masukkan kedalam paper cup....nak kukus or bakar ok jer dalam masa 20minit suhu 170c.

Untuk topping coklat Ganache....

- 450 gram coklat masakan (dipotong halus2)-aku parut jer
- 250 gram dairy whipping cream (aku pakai brand paul)
- 1 sudu butter

Cara2nya:-
panaskan whipping cream hgga naik buih2 kecil dan masukkan kedalam coklat tadi gaul hingga sebati.kalau tak sebati masakkan dua2 tu cara double boil.....masukkan butter kacau hgga sebati....tunggu semalaman pd suhu bilik....esoknya dah boleh hias.

4 comments:

  1. bestnye moist choc ni..teringin giler!=D

    ReplyDelete
  2. 1/2 cawan ait + 2 sudu nescafe
    nk tny ait 2 pe???

    ReplyDelete
  3. aslkm .. bleh tk nak blogger selain blog ni tntang cupcake cawan coklat kukus .

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...