Jom klik sini dulu.....

Sunday, 27 February 2011

Kek karamel Pelangi


ermmm...kat sini aku nak taruk satu resepi yg sememang nyer sedap, enak, gebu dan senang nak buat nyer....ramai gak yg tanya aku pasal resepi ni...so dgn ikhlas nyer jomm ramai2 kita kongsi ilmu ni yer....kek ni aku pakai 3 kaler....ungu,kuning dan hijau....

Bahan A - Panaskan 2 sudu gula dalam  loyang hingga kekuningan...tutup api biarkan kejap hgga gula hangus tu mengeras.


Bahan B
  • 1/2 tin susu cair
  • 70g gula kastor
  • 1/2 sudu kcl esen vanilla
  • 4 biji kuning telur
Campurkan semua bahan diatas , kacau hingga sebati,slow2 jer kacau jgn sampai berbuih yer.

Bahan C
  • 140g tepung gandum
  • 70g gula
  • 3 bj kuning telur
  • 135ml air
  • 1 sudu teh baking powder
  • 45ml minyak masak (aku letak minyak matahari.....)
Pukul semua bahan diatas hingga sebati....

Bahan D
  • 6 biji putih telur
  • 70g gula
  • 1 sudu kcl krim of tartar
Putar semua diatas hgga kembang/bertanduk...kalau angkat tak jatuh tu ok la....


Cara2 nak buat nyer....

  1. Masukkan B kedalam loyang yg berisi gula hangus keras tadi
  2. Campurkan bahan C + D , gaul sebati....pastu bahagikan kepada 3 bahagian.letak kaler.....
  3. Tuang selang seli kedalam loyang tadi...
  4. Bakar secara double boil selama 1 jam dgn suhu 160.
  5. Bila masak biarkan 10 minit baru di terbalikkan....
okay....nampak mcm rumit dan susah kan tapi senang tau try la buat....hasilnya memang memuaskan.... kalau mcm aku ni.....aku buat A dulu pastu putar bahan D....pastu baru buat B dan C....baru cepat skit....selamat mencuber!!!....


2 comments:

  1. Cmna cara nk tuang adunan dlm loyang utk mndpatkan corak pelangi yg cntik eh?saya xpaham part yg nak tuang selang seli ke dlam loyang tu?

    ReplyDelete
  2. cemane nk buat bahan B ngn bahan c tu?cmpur skali gus ke?yg tu xpaham

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...