Jom klik sini dulu.....

Monday, 26 March 2012

LUAHAN HATI : sy bkn kedekut ilmu @ taknak berkongsi....sy kecik ati jer

Kepada adik2,kakak2 dan mokcik yg ada minta resepi ngan sy dan tak dpt sy tunaikan ...maaf byk2...bkn sy kedekut atau taknak berkongsi tp masalah masa...blh dikatakan setiap hari ada yg pm minta resepi mcm2 kek,tat,kuih....sy takder masa nak taip panjang2 bg resepi kat sorg2 yg minta...bila dah bg tya stepbystep plak...pastu kalau tak jd tya mcm2 plak kenapa mcm tu mcm ni, baik sy buka kelas je...

Mmg sy ni MALAS nak menulis...that why blog sy pon dah bersawang.....sy pon dah serik dr kes2 dulu....bila bg resepi tak jd buat bising plak kat sy.....sy ni isteri, ibu kpd anak2 yg kecik dan baker jg....24jam mmg bekerja.....satu jer nak pesan; bukan mudah nak mendapatkan sesuatu tanpa berusaha......lg2 mcm sy....susah sgt tau....mula2 nak start modal takder, yer la x keje, bkn org kaya  pon.....bila en.asben bg duit belanja...sy pejam mata nak beli make up pakaian @ mcm2 keinginan semata2buat modal kpd minat sy ni....lg la tiada sokongan dr sesiapa..parent sy selalu sindir ....blajar tggi2 last2 jual kuih....org tak belajar pon blh jual...tu pandangan sempit org kg kan.....makcik sy seorg cikgu pernah sound....belajar tggi tp jual kuih jer buat rugi jer./....tau tak kecik hatinya sy....blum lg en.asben yg mula2 dulu slalu mengkritik sy....slalu melemahkan semangat sy.....dan bila skrg alhamdulillah.....bila sy sampai tahap ni dia mula nampak kesungguhan sy....

bila anak2 tido ....buka internet cr mcm2 resepi.....bila dah ckp duit pg kdai cr bahan2 dan try buat....ada jadi ada tak jadi......itu lumrah...nak pg kelas jauh skali....ada tu buat kuih sambil dukung anak.....sy usaha....bila tak jadi, sy buat lg....sblm tido sy akn pk apa masalah kek sy ni krg apa lbh apa.....kiranya buat kajian la.......
Mmg sy baru lagi , memang tak layak sangat nak menunjuk2....tp bila minat, satu kepuasan bila kita membuat sesuatu hasil dr usaha kita.....
jgn amik mudah jer...skit2 berkenan minta resepi...skit2 minta resepi....senang nyer...mmg tak salah tp apa salahnya usaha dulu....skrg ni kat internet...taip jer mcm2 keluar resepinya....try buat....kalau tak jadi br tya yg pakar apa masalahnya.....lagipun skrg ni ramai betul sifu2 yg terer.....
Mmg sy bengang, bkn sorg dua....tp kerap sgt.....bkn sy tak pernah bg selalu sgt bg....pastu nak lagi dan nak lg....amboi....kalau mcm tu stay kat umah sy jer la....senang skit.....org mcm ni pon ada ker????
mentang2 la sy ni main bg jer kan.....sy pon buat bisnes juga.....agak agak ler.......................

Dan skrg syukur ...sy ni hdp sederhana jer.....buat suami sy, yg selalu melemahkan semangat sy, sy tau tujuannya bkn utk menjatuhkan saya tp sebenarnya utk mencabar saya...kira2nya raging stail tentera la.....nak sy kuat mental....selalu kutuk sy...selalu ckp yg bkn2.....tp bang, adakalanya hati pompuan sy ni tersentap jugak....yer la penat2 usaha tup2 kena tembak bertubi2 huhuhuhu bisa bah oooooiii......sakit. Sy tau awk syg sy...(ceeewaah...byk tlg sy..ofcoz ngan duit awk hehehe....) terima kasih bebanyak....

Buat anak2 yg kecik2 tu, terima kasih bebanyak coz memahami minat ibu...usaha ibu....tak menganggu ibu bila ibu siapkan oder....kakak yg berusia 5 tahun sggup main dan layan adik supaya tak kacau ibu.....sayang anak2 ibu sesangat....

Buat kawan2 /sedara yg lama dan baru....sy tau ada kalangan korg jenis tak yakin pd saya....merendahkan minat sy ni....jgn ar compare dgn yg pakar.....apa kata sokonglah kawan yg baru nak naik ni.....kalau nak compare dgn bakery shop yg top2 kat luar tu mmg la tak setanding tp....mereka yg berjaya harini pon rasanya dulu kena bersusah payah gak.....support kawan2 yg nak berjaya meh.....try dulu sedap ke tak....kalau sedap tolong promote kat geng2...kalau tak sedap bgth sy...kenapa....blh sy usaha lg.....

Sy tau mmg sy tak layak utk meluahkan tp byk kali sy terkena.....sy kecik ati tau.....ini minat sy....hobi saya dan disamping tu sy cuba mencapai sesuatu dgn bakat sy ni......walaupon sy tak pg byk kelas2 masakan....(stkt ni 2kali jer.....) tp sy ttp akn berusaha....

Buat kaum wanita:...belajarlah utk berdikari dgn diri sendiri, wlpon ada harta, ada suami yg sentiasa memberi....tp ingatlah....satu masa nanti bila kita hadapi kesusahan....insyaallah kita blh hadapi. Jgn jadikan alasan...tak kerja, ada anak2, tak boleh buat apa2.....cari dan kenali apa yg kita mampu buat...yg kita minat....walaupon bukan utk keuntungan...at least....kalau apa2 jadi dikemudian hari kita sudah ada persediaan yg lengkap.......

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...